USB-minnen – mer än bara lagringsmedia

USB-minnet gjorde sitt intåg bland lagringsmedia på tidigt 2000-tal. De kom att ersätta disketter vars begränsade lagringsutrymme vid denna tid hade kommit att bli en flaskhals när det gällde att flytta data på portabla lagringsmedia. Det första USB-minnet som såldes kommersiellt hade lagringskapacitet på 8MB. Sedan 2013 finns USB-minnen med upp till en 1TB tillgängliga. De tidigaste USB-minnena använde sig av USB 1.1 för dataöverföring som gav en hastighet av 12 Mbit, redan 2003 kom minnen med USB 2.0 vilka ger en hastighet på hela 480 Mbit/sek. USB 2.0 är standard för minnen än idag även om nästa generation 3.0 funnits på marknaden sen 2010. Den äldre teknologin är billigare och ger fortfarande överföringshastigheter som är snabba nog för de flesta användare.

Allt eftersom teknologin går framåt har USB-minnena fått större lagringskapacitet och lägre pris. 2017 släpps det första USB-minnet med 2TB lagringskapacitet. Det ser ut som att USB-minnena kommer vara med oss minst lika länge som disketterna de ersatte.

Fördelar med USB-minnen

Billiga USB-minnen har blivit standard för portabel datalagring. De erbjuder en rad fördelar mot äldre lagringsmedier.

  • De är robusta och resistenta mot smuts, stötar och statisk elektricitet.
  • De är mer portabla än tidigare lagringsmedia som disketter och CD/DVD skivor. Ett USB-minne kan väga mindre än 30 gram och förvaras lätt i fickan.
  • De är mångsidiga då alla moderna datorer är utrustade med USB-portar. Även många andra typer av elektronik som TV-apparater och spelkonsoler kan också läsa USB-minnen.
  • Ett USB minne har ca 10 års livslängd och kan data kan skrivas och raderas upp till 100.000 gånger under minnets  livstid utan att minnets funktion försämras.
  • De erbjuder större möjligheter till unik och personlig design.

Olika USB-minnen

USB-minnen med tryck och specialdesignade minnen

USB minnen erbjuder betydligt större flexibilitet i fråga om design än någon annan portabel lagringsmedia. Detta har utnyttjats både för hemanvändare som vill ha  färggladare och personligare datatillbehör men även för företag som kan använda USB-minnen för branding och marknadsföring. Detta kan vara så enkelt som att erbjuda kunder eller affärskontakter ett gratis USB-minne med tryck av företagets logga på eller en del av en mer avancerad marknadsföringsstrategi. Ett specialutformat USB minne kan formas som ett företags produkt eller maskot och kan sedan fyllas med företagets produktkatalog eller någon form av gratis mjukvara som företaget kan erbjuda sina kunder. USB minnet kan bli en del i en unik och minnesvärd marknadsföringskampanj.

När man designar ett specialutformat USB minne behöver man inte bara hålla sig till plast utan ett minne med skal av till exempel trä eller aluminium kan ge en exklusivare och miljövänligare känsla.

Även värt att tänka på när man utformar sitt minne kan är att det har god funktionalitet. USB-portar på datorer sitter ofta tätt ihop och om man utformar sitt minne i udda storlek eller form kan detta göra det svårt att använda minnet utan att det blockerar flera portar.

USB-minnen med tryck kan vara en effektiv form av marknadsföring då är ett bruksföremål som är användbart för dess ägare. Sålunda kan det vara mer framgångsrikt i att skapa positiva associationer till ditt varumärke än de gamla trotjänarna kaffemuggen och reklampennan tillsammans.